خیر، طبیعی نیست. معمولا بچه ها باید با صدا کردن در چهار ماهگی عکس العمل نشان بدهند. شما باید کودک خود را به صورت طاق باز بخوابانید و جغجغه را به صدا در آورید و صدا رو یک بار به سمت چپ و بار دیگر به سمت راست صورت کودک ببرید تا کودک سر خود را به سمت جغجغه برگرداند و آرام آرام جغجغه را از دید کودک خارج کنید. فرزند شما باید با چشم و سر خود آن را تعقیب کند. این کار را حتما همراه با نگاه کردن به چشم های کودک انجام دهید تا کودک گاهی اوقات به چشم ها و صورت شما نگاه کند. بار بعد، جغجغه را از زیر چشمانش عبور دهید به حالتی که صدا داشته باشد و بعد در ادامه، همین کار را با صدای خود تکرار کنید. معمولا بعضی از کودکان فرآیند رشد گفتاری و شنیداری را با تاخیر شروع می کنند بنابراین شما نباید نگرانی داشته باشید. بهتر است با دکتر فرزند خود، مشورتی داشته باشید. سعی کنید ارتباط های کلامی خود را با فرزندتان بیشتر کار کنید. حتی در مواقعی که دارید کار می کنید سعی کنید با او صحبت کنید و صدایش بزنید. اگر تمرین هایی که گفته شد را انجام دهید واکنش فرزندتان به صدا بهبود پیدا خواهد کرد.
این قطره به خودی خود باعث پوسیدگی دندان کودکان نمیشود، حتی گاهی این تغییر رنگ دندان باعث نگرانی والدین میشود و ممکن است به اشتباه تصور کنند که قطره آهن باعث پوسیدگی دندان کودکشان شده است. علت این موضوع آن است که شیردهی شبانه و طولانی مدت به کودک و رژیم غذایی نامناسب و رعایت نکردن بهداشت دهان کودک باعث پوسیدگی دندان آن ها میشود و رنگدانههای سیاه رنگ قطره به داخل خلل و فرج ایجاد شده در دندان نفوذ کرده و باعث سیاه شدن رنگ دندان کودک میشود.
کودکانی که در سنین پایین در معرض موسیقی هستند در ریاضیات قوی تر هستند و از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند و تمرکز بیشتری خواهند داشت.
?یکی از راه های تشویق کودک فراهم کردن فرصت یادگیری ست. نیاز به ابزار پیچیده نیست استفاده از اسباب بازی و ظروف و قاشق های چوبی بسیار مفید است. وقتی کودک با قاشق روی ظرف می کوبد با انواع تن صدای زیر و بم آشنا می شود و حتی کودک تشویق می شود تا همراه صداها آواز بخواند.
مبلمان در یک خط بچینید که کودک بتواند براحتی از آنها بگیرد و در طول مسیر حرکت کند. کودک با کمک دستانش مبلمان را می گیرد و شروع به قدم برداشتن می کند. شما در انتهای مسیر او را تشویق کنید تا کودک خودش را به شما برساند. به زودی کودک با کمک یک دست تعادل خود را حفظ می کند و پس از مدتی هر دو دست خود را رها کرده قدم بر می دارد.